استاندار خراسان رضوی: احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

احیای قدیمی‌ترین مسیر تشرف به حرم امام رضا(ع) | پایان پروژه بازسازی بازارچه سراب

  • کد خبر: ۴۸۷۴۸
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
احیای قدیمی‌ترین مسیر تشرف به حرم امام رضا(ع) |  پایان پروژه بازسازی بازارچه سراب
پروژه بهسازی و بازسازی مسیر تشرف به حرم مطهر رضوی از بازارچه سراب که از چندماه پیش به‌صورت غیررسمی بازگشایی شده بود، روز گذشته با حضور شهردار مشهد، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از اهالی و مغازه‌داران خیابان سراب افتتاح شد.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مسیری که اگر مشکلات زیرساختی متعدد و شیوع کرونا پیش نمی‌آمد، در بهار امسال به روی شهروندان گشوده می‌شد.
به گزارش شهرآرا، شهردار مشهد در مراسم بهره‌برداری از این‌مسیر، با اشاره به اهمیت بهسازی میسر یادشده گفت: بازارچه سراب یکی از اصلی‌ترین مسیر‌های تشرف مجاوران و زائران به بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) بوده است؛ اما این‌مسیر آن‌طور که باید و شاید آراسته نبود و به همین دلیل بهسازی و بازسازی این‌مسیر تشرف به حرم در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.


حلقه‌های بعدی بازارچه سراب تکمیل می‌شود

محمدرضا کلائی با بیان اینکه بهسازی بازارچه سراب در چارچوب طرح حرم شهر رضوی قرار می‌گیرد، گفت: مسیر تشرف حرم مطهر رضوی از خیابان سراب یکی از قدیمی‌ترین مسیر‌هایی است که مردم برای رفتن به حرم از آن استفاده می‌کردند.
محمدرضا کلائی با اشاره به تکمیل حلقه‌های بعدی این‌مسیر افزود: این‌مسیر تشرف با حلقه‌های بعدی خودش مثل کوچه شوکت‌الدوله، کوچه مخابرات، خیابان آیت‌ا... طبسی تکمیل خواهد شد و ان‌شاءا... در آینده نزدیک تا میدان سعدی امتداد پیدا خواهد کرد و با ترکیب‌بندی جدیدی که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای پارکینگ شهید اندرزگو خواهد داشت، امکان تشرف از حلقه قدیمی مشهد به حرم مطهر رضوی و دیگرنقاط شهر تکمیل خواهد شد.


اولویت پروژه‌های پیاده‌محور

در ادامه این‌مراسم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تأکید بر این‌مسئله که در ۳ دهه گذشته و در مواجهه شهر‌ها با حمل‌و‌نقل عمومی، نگاه خودرومحور در دنیا جای خودش را به پیاده‌محوری داده است، افزود: از ابتدای آغاز شورای پنجم سعی کرده‌ایم به پروژه‌های پیاده‌محور اولویت بدهیم و بهسازی بازارچه سراب یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های عمرانی با اولویت پیاده‌محوری در بافت مرکزی شهر مشهد است.

محمدهادی مهدی‌نیا با بیان اینکه مهم‌ترین بخش چنین پروژه‌هایی غیر از فعالیت‌های زیرساختی، فرهنگ‌سازی است، گفت: فرهنگ‌سازی هم در این‌زمینه به سرانجام نمی‌رسد، مگر اینکه مدیریت شهری و شهرداری با مشارکت مردم کارهایش را آغاز کند و به سروسامان برساند. اگر بخواهیم پروژه‌هایی را اجرا کنیم که همراهی شهروندان را نداشته باشد، ولو اینکه با دستاورد‌های علمی دنیا هماهنگ باشد، به نتیجه خوب و مطلوبی نخواهد رسید. پیاده‌محوری گفتمانی است که امروز بدنه علمی شهرسازی آن را تأیید کرده است، اما همین موضوع خوب باید با مشارکت مردم اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات زیرساختی پیش‌بینی‌ناپذیر که در جریان این‌پروژه پیش آمد و باعث طولانی شدن آن شد، مردم و کسبه این‌خیابان همراهی خوبی با مدیریت شهری برای به ثمر رسیدن پروژه بازسازی بازارچه سراب داشتند و باید از صبر و حوصله مردم در این‌زمینه تشکر کرد.


بهسازی ۶ میلیارد تومانی

پروژه بازسازی و بهسازی بازارچه سراب پاییز سال گذشته در شهرداری منطقه ۸ آغاز شد و آن‌طور که شهردار وقت این‌منطقه اعلام کرده بود طرح اولیه این‌پروژه تنها کف‌سازی این‌خیابان چندصدساله بود و قرار بود که بازسازی این‌خیابان تا اردیبهشت ۹۹ به اتمام برسد، اما مواجه شدن با مشکلاتی همچون پوسیدگی لوله‌های آب، مغایرت لوله‌های گاز، تلاقی مسیر‌های آب‌های سطحی و مغایرت مسیر‌های برق و لزوم تعویض و ترمیم آن‌ها باعث شد که هم پروژه طولانی شود، هم به ۳ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده و مصوب برای بهسازی بازارچه سراب، یک میلیارد تومان دیگر اضافه شود؛ اعتباری که البته شهردار جدید منطقه ۸ از افزایش مجدد آن خبر داد.

حسین عبدا... زاده، با اشاره به جزئیات این‌پروژه و اتفاقاتی که در جریان بهسازی بازارچه سراب برای این‌خیابان قدیمی افتاده است، گفت: این‌پروژه با رعایت زیباسازی فضای شهری و حفظ اصالت تاریخی کوچه شاهین‌فر انجام شده است. طول پروژه حدود ۴۲۳ متر است و چیزی نزدیک به ۵۰۰۰ متر مربع هم مساحت عرصه‌ای است که در آن کار انجام شده است. اعتباری که برای پروژه احیای مسیر تشرف به حرم از بازارچه سراب هزینه شده ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. وی ادامه داد: عملیات اجرایی این‌پروژه شامل تخریب آسفالت، جمع‌آوری خطوط هوایی برق، اجرای سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی، تقویت شبکه گاز، ایجاد پاتوق محله، اجرای باغچه و آبنما، نصب مبلمان شهری و اجرای علائم ترافیکی است که به صورت کامل انجام شده است.


مسیری شایسته برای زائران و مجاور

همچنین شهردار مشهد در پستی اینستاگرام در این خصوص نوشت؛ «از قدیم‌الایام بازارچه سراب، یکی از اصلی‌ترین مسیر‌های تشرف مجاوران و زائران به بارگاه نورانی حضرت رضا (ع) بوده است، اما اونطور که شایسته ست این مسیر ویژه و قدیمیِ شهر، آراسته نبود. در کنار قدمت این مسیر دسترسی برای تشرف به حرم مطهر، وجود بیمارستان زنده یاد دکتر #شاهینفر با قدمتی بیش از ۶۰ سال و خاطرات شیرینی که عده زیادی از مردم مشهد از این بیمارستان به یاد دارند باعث شد تا بهسازی و زیباسازی این مسیر تاریخی برای مدیریت شهری، اولویت ویژه‌ای پیدا کنه.»

محمدرضا کلائی در تشریح ویژگی‌های منحصر به‌فرد پروژه مسیر تشرف و #پیادهراه بازارچه سراب، هم اینگونه نوشت: «احیای بافت تاریخی و مرکزی با حفظ هویت شهری در بافت فرسوده با بهره‌گیری از رنگ‌ها و طرح‌های اسلیمی توی این گذرگاه هست. از طرفی مسیر آسفالت رو به سنگ فرش تبدیل کردیم تا هم اصالت تاریخی حفظ بشه و هم حق تقدم عابرین پیاده رعایت شده باشه. علاوه بر آرام سازی محیطی، پاتوق‌های #اجتماعی هم در این مسیر مهیا شده تا فضایی جهت گفت و گوی شهری هم در کنار این مسیر تشرف ایجاد شده باشه.»

شهردار مشهد ادامه داد: «ما در محدوده اطراف حرم رضوی و کلان پروژه #حرم_شهر به دنبال این هستیم تا به امید خدا بتونیم تغییر نگاهِ حمل نقل خودرویی به پیاده‌محوری رو ایجاد کنیم و این دستاورد بزرگ، بدون همراهی شما مردمِ نازنین مطمئنًا شدنی نیست.»

وی همچنین در بخشی از این متن وعده اقدامات مشابه را در شهر مشهد داد و نوشت: «شهروندان و زائران عزیز این امکان رو دارن که از خیابان امام خمینی (ره) (ایستگاه سراب) تا حرم امام مهربانی‌ها به صورت پیاده از یک معبر تاریخی طی مسیر کنن. انشاءا... به زودی کوچه شوکت‌الدوله، کوچه مخابرات و آیت‌ا... طبسی هم آماده بهره‌برداری می‌شن و در آینده‌ای نه چندان دور هم مسیر تشرف تا میدان سعدی امتداد پیدا کنه. ضمن این‌که ما ره‌باغ حضرت زهرا (س)، ره‌باغ رضوان و مسیر‌های تشرف دیگه‌ای رو هم داریم که در آینده قرار هست در قالب کلان‌پروژه حرم شهر رضوی به افتتاح برسند تا بتونیم محیط پیرامونی بارگاه منور حضرت رضا (ع) شکیل‌تر و زیباتر کنیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->